Jak začít s léčbou atopického ekzému?

Když se nám před pěti lety narodil syn a já tři měsíce poté uslyšela v ordinaci naší doktorky poprvé diagnozu „atopický ekzém“, málem jsem se z toho osypala také. Cože? Naše dítě bude atopik? Už jako navždy? To není možné, nikdo z rodiny ekzémem netrpí!

Nechtěla jsem si slova naší lékařky vůbec připustit, stejně jako černou budoucnost, která nás dle jejího názoru čekala. Nevyléčitelný, celoživotní…. z podobných předpovědí mi lezl mráz po zádech a sen o šťastném dětství našich dětí se mi začínal rozplývat.

Dnes je to pět let od té doby. Syn zcela zdravý nastupuje do školky coby předškolák. Nemá jediné potravinové omezení, jí úplně vše, včetně těch největších alergenů jako jsou ořechy, mléko, vejce, ale i třeba kořeněná jídla z indické kuchyně. Nebere žádné léky, nemažeme jej žádnými mastmi, koupe se zcela normálně, nejen doma, ale i ve veřejných bazénech, které miluje a hojně navštěvuje.

Od nějakých dvou let, kdy ekzém zmizel, se mu již nikdy nevrátil v žádné podobě. Není ani nějak více nemocný, až na pár běžných dětských nemocí jsme se doposud nepotýkali s žádným větším či dlouhodobějším zdravotním problémem. Nemá žádné kontaktní alergie ani sennou rýmu. A to i přesto, že já sama jsem alergická na pyl travin. Veškerá očkování po druhém roce života snášel dobře a bez jakýchkoliv vedlejších účinků. Pevně doufám, že to tak zůstane už napořád. 🙂

V tomto článku chci sdílet, jaká cesta nás k tomuto stavu dovedla a mé doporučení zejména pro začátek léčby ekzému. Jak píšu na více místech, ekzém není problém kůže, ale střev. Jakékoliv masti či kortikoidy léčí pouze projevy ekzému, ale nikdy nevyléčí jeho příčinu. Ta se skrývá uvnitř těla a je nutné ji řešit změnou stravy. Zásadní je najít vaše potravinové alergeny, ty ze stravy na nějakou dobu vyřadit, ale vše ostatní jíst a to v dostatečně pestré míře.

Pro začátek doporučuji vyřadit ze stravy pouze:

  • mléko
  • vejce
  • soju
  • kuřecí a hovězí maso.

Samozřejmě nestačí vyřadit pouze mléko samotné, ale nutné je vyřadit i všechny výrobky, které mléko obsahují – sýry, jogurty, máslo, smetany, ale i sušenky, kaše, mléčnou čokoládu apod. Stejně tak u vajec, soji a kuřecího a hovězího masa. Tyto potraviny nesmí jíst dítě v příkrmech, ale ani kojící maminka, protože alergeny přestupují do mateřského mléka.

Je-li na výrobku uvedeno „obsahuje stopy“, pak tyto stopy neřešte, výrobce se touto formulací často pouze chrání a výrobek často žádné stopy alergenů ani neobsahuje.

Pokud by pro vás vyřazení těchto pěti alergenů byl příliš těžký krok, vyřaďte nejprve pouze mléko, je to nejčastější alergen u malých dětí způsobující ekzém. Zároveň doporučuji ze stravy vyřadit i všechny dráždivé potraviny, což jsou uzeniny, alkohol, bublinkové nápoje i nealkoholická piva, přezrálé ovoce, chřest, křen a ředkvičky.

Z kávy je povolen 1 šálek denně. Pozor také na větší množství bílé mouky, která ekzém zhoršuje. Ideální je klasickou bílou mouku míchat s dalšími druhy jako je špaldová, žitná, ale i třeba pohanková nebo rýžová.

Vše ostatní jezte v dostatečně pestrém zastoupení, nebojte se ani dalších alergenů jako je lepek, rajčata, ovoce… to vše se bude případně řešit až ve druhé fázi diety.

Navíc je nutné brát kvalitní probiotika a jíst každý den porci zelené zeleniny. U probiotik zkontrolujte, zda ve složení neobsahují mléko. My jsme brali Hylak, u kojených dětí plně postačuje, pokud ho bere maminka v dávce 2 ml denně. U nekojených dětí, či v pozdější věku dítěte, které je již kojeno pouze málo, je pak doporučeno u dítěte 1 ml denně. Hylak je možné brát dlouhodobě. Nebojte se ani laktozy, kterou Hylak obsahuje, v Hylaku je laktoza v čisté formě, bez BKM (bílkoviny kravského mléka), jež způsobuje alergii.

Zelená zelenina ve stravě eliminuje sacharidy, díky ní nemusíte ze stravy vyřadit cukr (ten pouze doporučuji omezit na nějakou rozumnou mez). Zelené zeleniny by kojicí maminka měla sníst minimálně 150 g denně, u dítěte pak stačí pár lžiček v příkrmech. Za zelenou zeleninu se považuje okurka, cuketa, brokolice, hrášek, pórek, kedluben atd.

Co se týče mazání, ekzém doporučuji spíše vysušovat než promazávat mastnými krémy. Vhodné jsou masti s obsahem zinku a osobně se mi osvědčilo mazat celkově spíše méně než více. Promazávání mastnými mastmi zvyšuje svědění, zinek a vysušování svědění aspoň trochu tlumí.

  1. Vyřaďte ze stravy mléko, vejce, soju, kuřecí a hovězí maso.
  2. Eliminujte i dráždivé potraviny: uzeniny, alkohol, bublinkové nápoje i nealkoholická piva, přezrálé ovoce, chřest, křen a ředkvičky.
  3. Nahraďte část bílé mouky ve stravě jinou alternativou.
  4. Berte probiotika.
  5. Jezte každý den aspoň 150 g zelené zeleniny, v příkrmech stačí pár lžiček.

Vše výše uvedené dodržujte dva až tři týdny. Změna by se měla pozitivně projevit na kůži poměrně rychle.

Zlepší-li se ekzém, doporučuji otestovat všech pět vyřazených alergenů – můžete zjistit, že některý z nich nedělá problémy a do stravy jej normálně zařadit. Každý alergen je potřeba otestovat zvlášť. Pokud kojíte, pak nejprve u Vás, projde-li, pak i napřímo. Je možné, že alergen projde pouze přes Vás, pak Vy ho můžete jíst v neomezeném množství.

Jak testovat? Kojicí maminka může každý z výše uvedených alergenů jíst po 3 dny v neomezeném množství. Je-li ekzém po tyto tři dny stejný či lepší, pak alergen považujte za úspěšný a můžete pokračovat v testu napřímo.

V příkrmech obecně platí první den 1 lžička, druhý den 2-3 lžičky a třetí den neomezené množství, stačí přitom opět zas jen pár lžiček. Mléko a vejce se testují specificky.

Test mléka u kojicí maminky

  • 1. den máslo,
  • 2. a 3. den zakysané mléčné výrobky, minimem je 1 jogurt,
  • 4. a 5. den nezakysané mléčné výrobky.

Test mléka u dítěte (můžete testovat zároveň s maminkou od druhého dne testu nebo zvlášť).

  • 1. den 1 lžička jogurtu
  • 2. den 2 lžičky jogurtu
  • 3. den půl jogurtu
  • 4. den celý jogurt

Je možné, že projde pouze máslo a nebo pouze zakysané mléčné výrobky, ale nezakysané už ne. Pak jezte to, co prošlo a co ne, otestujte znovu po nějaké době. Pokud mléko neprojde vůbec, můžete jej zkusit v zapečené formě (např. v buchtě), při občasném podávání 1-2x týdně by nemělo vadit a naopak by mělo urychlit odeznění alergie. Celý test pak vyzkoušejte znovu po třech měsících, alergie bude slábnout a je velká šance, že časem zcela vymizí.

Test vajec u maminky: po 4 dny neomezeně

Test vajec u dítěte

  • 1. den půl lžičky žloutku
  • 2. den půl žloutku
  • 3. den celý žloutek

Kuřecí maso je stejný alergen jako vejce, jen slabší, jakmile tedy projdou vejce, projde i kuřecí maso. Zároveň žloutek je slabší alergen než bílek, je tedy možné, že zpočátku projde pouze žloutek. Bílek doporučuji otestovat napřímo až po roce věku, do 1 roku není doporučen podávat ani zdravým dětem.

Pokud neprojdou vejce, můžete je zkusit jíst 1-2x týdně v přepečené formě (např. v buchtě), při takto občasném podávání by neměly vadit. Při takovémto občasném podávání je však prosím nedávejte zároveň s přepečeným mlékem, pokud mléko neprošlo. Stejně jako mléko i vejce otestujte znovu po 3 měsících, opět je velká šance, že se této alergie zcela zbavíte.

Co v případě, že ani po třech týdnech dodržování výše uvedených pravidel se ekzém nelepší? Pak se bude problém skrývat v dalších potravinách a je nutné absolvovat kompletní eliminační dietu. Ta spočívá ve vyřazení dalších alergenů ze stravy a jejich systematickém testování. Více o kompletní eliminační dietě včetně receptů a návodů, co při ní vařit a jíst, píšu zde.

V té první fázi se však vyřazením dalších alergenů nezabývejte a postupujte podle výše uvedeného návodu. U spousty ekzémů pomůže pouze takovýto jednoduchý postup k jeho vyléčení. Mimochodem i u našeho syna stačilo k vyléčení ekzému vyřadit pouze mléko a vejce.

Ekzém rozhodně není důvodem přestat kojit, naopak díky kojení máte možnost otestovat alergeny v bezpečném množství ještě předtím, než je podáte napřímo. Stejně tak alergeny v mateřském mléku bývají tolerovány mnohem dříve než napřímo a je tedy jisté, že u kojící maminky nebude potřebná dieta zdaleka tak dlouhá jako u dítěte.

Přemýšlíte, co máte jíst bez mléka, vajec a soji? Vše podrobněji rozvedu v příštím článku. Prozatím jen uvedu, že netřeba kompletně měnit jídelníček. Od mléka, másla i smetany existují rostlinné varianty, kterými můžete alergeny nahradit. Vejce stačí častokrát pouze vynechat nebo místo něj dát 1 lžíci kukuřičného škrobu.

Přes 70 receptů bez mléka, vajec, soji, hovězího a kuřecího najdete také v mém ebooku, najdete v něm i konkrétní tipy na alternativní potraviny, kterými můžete alergeny nahradit, včetně nákupního seznamu.

Jako vždy, na závěr článku vás zvu do mé facebookové skupinky Atopický ekzém a eliminační dieta, kde najdete nejen další informace, ale i řadu spřízněných duší a psychickou podporu.

Považuji za opravdový zázrak, že se mé obě děti uzdravily z atopického ekzému, z diagnozy, s níž si ani lékaři nevědí rady. K uzdravení přitom stačila pouhá změna jídelníčku! Své znalosti nyní předávám dále a budu ráda, když pomohou všem, kdo to potřebují.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.