Vánoce s dietou – hrozba nebo výzva?

Cukroví od babičky, které milujete a znáte roky, je cukroví od babičky, jež je stále stejně dobré, a když jste na dietě, je ještě asi tak stokrát chutnější. Jen vy se ho nesmíte ani dotknout!

Na mé první Vánoce s dietním omezením, tehdy „jen“ bez mléka a vajec, asi nikdy nezapomenu. Bylo to před pěti lety, synovi byl rok a dieta nám pomohla úspěšně vyléčit jeho atopický ekzém. Dietu jsem před Vánocemi už pár měsíců držela, dalo by se tedy říci, že jsem byla připravená a věděla, co mě čeká. Praxe však ukázala, že jsem připravena nebyla vůbec.

Cukroví jsem tehdy pekla z rostlinné Hery (dnes už není dostupná) a vejce jsem se pokusila jednoduše vynechat. Jaké bylo mé zklamání, když se z mých vyhlášených vanilkových rohlíčků staly najednou naprosto průměrné vanilkové rohlíčky a těsto na linecké vůbec nedrželo při sobě, nešlo z něj vykrajovat a když už se něco podařilo upéci, bylo to tak křehké, že se to rozpadlo, jakmile se toho člověk jen dotknul.

Do dalšího těsta jsem tedy na základě předchozích zkušeností přidala hrašku, která by přeci měla vejce nahradit. Nic jiného jsem tehdy jako náhradu vajec neznala. Ano, těsto už drželo při sobě o něco lépe, cukroví vypadalo i celkem vzhledně, ale byl z něj cítit hrách sto metrů daleko.

S původním cukrovím, které jsem pekla dříve, se nedalo zaměnit ani omylem a návštěvám jsem se ho nabídnout neodvážila. Je neskutečné, jaký začátečník jsem tehdy v pečení s dietou byla, dnes už mi to přijde komické, ale tehdy jsem byla zoufalá.

Vyzkoušela jsem pak ještě nějaké sádlové cukroví podle receptu z internetu, které nepotřebovalo ani máslo, ani vejce. Nevím, kde jsem udělala chybu, cukroví bylo chuťově vynikající, ale celé se při pečení rozteklo a rozpláclo. Dokonce jsem našla v mobilu ještě fotku z té doby, no posuďte sami.

Tři nepovedené pokusy mi vzaly sílu zkoušet cokoliv dalšího. A to jsem pečení cukroví od malička tak milovala. A tak nezbylo než si říci, že tehdejší Vánoce nám bude muset stačit vánočka a vanilkové rohlíčky. Ještě že se aspoň ta vánočka povedla.

Co jsem však velmi podcenila, byly návštěvy. Návštěvy u rodičů, babiček a dalšího příbuzenstva. Kdy jindy je všechny objedete, když ne o Vánocích. Na návštěvy jsme chodívali běžně a já byla zvyklá, že se na návštěvách moc nenajím. Pohled na sýrovou mísu už mě nechával vcelku chladnou.

Jenže ty vánoční návštěvy jsem naprosto, ale naprosto podcenila. Na každé návštěvě před vás postaví mísu plnou lákavého cukroví. Za normálních okolností jste o Vánocích tím cukrovím tak přecpaní, že někdy ani nezaregistrujete, že tam ta mísa před vámi stojí. Ne však, když jste na dietě a máte doma jen vanilkové rohlíčky, které navíc zdaleka nejsou těmi rohlíčky, které milujete.

Na krátkou dobu zauvažujete, zda některý z těch patnácti druhů cukroví by náhodou nemohl být bez másla a vajec. Jo, tenhle se zdá nadějný. Ale neee, jsou v něm ořechy.

Přesednete si na místo, kde budete mít k cukroví nejdále a snažíte se soustředit na vánoční stromek. Myšlenky však jsou stále u cukroví, ať děláte, co děláte. Už ani nevíte, o čem je řeč, soustředíte se jen a jen na vaši silnou vůli a snažíte se nepodlehnout a neochutnat. Ne, za ten ekzém to fakt nestojí, říkáte si v duchu. Ale přitom byste nejraději snědli to cukroví úplně všechno i s talířem!

Uff, ještě že už je tahle doba za mnou. Ačkoliv jsem v pečení s dietou dnes už zběhlá, dokážu vám poradit, jak na ekzém, tak tohle, ty vánoční návštěvy, je něco, s čím poradit nedokážu. Bojovala jsem s tím každý rok. I loni. Cukroví od babičky, které znáte roky, je totiž cukroví od babičky, jež je stále stejně dobré, a když jste na dietě, je ještě asi tak stokrát chutnější. Jen vy se ho nesmíte ani dotknout. Kdo tohle nezažil, nepochopí.

Jednu radu ale přeci jen mám, napečte si cukroví doma. A to doporučuji, i pokud máte pocit, že to bez cukroví přežijete. Pokud se chystáte na nějaké takové návštěvy a dříve jste cukroví normálně jedli, je fakt dobré se cukrovím doma trochu zasytit, pak se ty návštěvy přežívají o něco lépe.

A má druhá rada, jedete-li na vícero dní například k rodičům, vezměte si dostatečnou zásobu toho svého cukroví s sebou. Doma se bez něj možná lehce obejdete. Ale tam, kde hrozí, že bude stát mísa cukroví na stole celé odpoledne, jen riskujete, že dietu porušíte a pustíte se do něj. Mimochodem ono to vaše cukroví nemusí být nutně jen hromada cukru a bílé mouky, o tom ale až dále.

Já už naštěstí mohu letos vše, včetně mléka a vajec. Přestože stále kojím a dcerka ještě mléko ani vejce napřímo nemůže, přes mateřské mléko už jí nevadí. Takže návštěvy si budu po pěti letech zase užívat! Problém se jen změní na problém, jak zajistit, aby dvouletá Lucka cukroví neochutnala.

Ale to má naštěstí snazší řešení. Jednak předpokládám, že Lucka bude mnohem více fascinovaná stromkem a dárky než cukrovím. A za druhé už je zvyklá, že jisté potraviny nemůže. Na rozdíl od sebe mi nepřijde nemístné vzít ji s sebou na návštěvu krabičku s vlastním cukrovím, které bude moci.

A teď k tomu cukroví – jak na cukroví bez mléka a vajec?

Své nejlepší recepty, které jsem za posledních pět let vypilovala k dokonalosti, popisuji ve své vánoční kuchařce Cukroví bez mléka a vajec. Stejně tak v kuchařce píšu, jak nahradit máslo či vejce ve vašem oblíbeném receptu, tak, abyste nedopadly, jako já o prvních Vánocích. Ty nejdůležitější rady a tipy však považuji za vhodné zveřejnit i zde, jelikož některé z nich jsou zcela zásadní.

Jak nahradit v receptech máslo?

Ideálně ghíčkem, Alsanem nebo sádlem. Ghí je máslo zbavené bílkoviny kravského mléka (dále BKM). Můžete jej koupit, cena bývá dosti vysoká, u nás je nejlevnější i nejchutnější v obchodě se zdravou výživou, kde vyjde 720 ml na 280 Kč. Můžete si je vyrobit i doma. Chuť ghíčka v cukroví je nepřekonatelná, řekla bych, že cukroví je ještě o stupeň výše, než když použijete normální máslo.

Bývá z něj obava, napřímo je dobré jej nejprve otestovat, při kojení (kdy držíte dietu jen kvůli dítěti) bych se ho však nebála. Máslo samo o sobě má ze všech mléčných výrobků nejnižší podíl BKM a i napřímo bývá ghí ve většině případů velmi dobře snášeno.

Mimochodem, držíte-li dietu coby kojící maminka už delší dobu, zkuste otestovat, zda by přes mateřské mléko neprošlo už i máslo. Ta šance je dost velká, máslo prochází jako první, leckdy už po prvních třech měsících diety (jogurt či klasické mléko v té době ještě zdaleka procházet nemusí). Pro test jezte máslo po 4 dny v neomezeném množství, pokud se během té doby ekzém nezhorší, máslo můžete.

Alsan je rostlinná varianta másla, k dostání bývá v obchodech se zdravou výživou. Vyrábí se ve variantě klasik a bio, stojí v rozmezí 40-60 Kč. V receptech můžete s ghíčkem i s Alsanem pracovat úplně stejně jako s máslem.

Sádlo netřeba představovat, ze sádla pekly cukroví naše babičky. U náhrady za máslo pozor, máslo na rozdíl od sádla nikdy není 100% tuk, a proto je vhodné dávat sádla o něco méně, než je v receptu uvedeno másla. Např. místo 100 g másla dávám obvykle jen 80 g sádla.

Sádlo dělá cukroví o něco křehčím, nehodí se proto tam, kde je cukroví křehké už v základu. Je však možné tuky i kombinovat, a dát polovinu ghíčka a polovinu sádla.

K náhradě másla můžete teoreticky použít i rostlinné margariny a různé tuky typu Promienna. Já to však vřele nedoporučuji s ohledem na chuť a složení těchto tuků (co můžete čekat od tuku za 10 Kč, či kolik dnes stojí..). Pokud jste cukroví dříve pekli z másla, pak to určitě nedělejte, rozdíl v chuti je obrovský.

Jak nahradit v receptech mléko?

Existuje bezpočet rostlinných mlék, kterými lze klasické mléko nahradit, dokonce existují alternativy i v sušené podobě. Rostlinné mléko je možné vyrobit si i doma, není to vůbec těžké!

Jak nahradit v receptech vejce?

Vejce už je mnohem těžší oříšek a popravdě trvalo mi několik let, než jsem uznala, že vejce jen tak nahradit nejde a úplně nejlepší je pokusit se najít recept, který s vejci prostě nepočítá. Ono i na takové perníčky či linecké existuje receptů bezpočet.

Pokud můžete aspoň žloutek, ve kterém je mnohem méně alergenu než v bílku, pak je možné dát místo celého vejce pouze žloutek a pokud těch vajec není v receptu příliš mnoho, pravděpodobně se těsto vydaří.

Náhrad vajec existuje sice spousta, ale zrovna v tom cukroví mi obvykle žádná z nich neseděla, protože vždy aspoň lehce mění chuť cukroví. Hlavním účelem vajec v receptu obvykle je zajistit, aby těsto drželo dobře pohromadě, nerozpadalo se a aby se s těstem dobře pracovalo.

Pokud je v receptu jedno, maximálně dvě vejce, lze někdy stejného účelu zajistit tím, že místo cukru dáte med či rostlinný sirup, který těsto také slepí (a tedy spojí), popřípadě přidáte pár lžiček vody. S těmi však opatrně, lehce se to s nimi přežene.

Na jaké další alergeny je dobré dát si v cukroví pozor?

Med – ano, i med je potenciální alergen, držíte-li plnou eliminační dietu, je nutné jej nejprve otestovat, zda projde.

Ořechy a mandle – ořechy v cukroví obvykle dobře nahradí mandle a naopak. Ovšem pozor! Malé děti minimálně do dvou let nerozeznávají alergen mandlí od alergenu ořechů a proto jakmile máte podezření na alergii na ořechy, nesmíte ani ty mandle. Oproti tomu kokos bývá obvykle tolerován dobře a to i u malých dětí.

Kakao, čokoláda a také karob – karob je dokonce ještě větší alergen než kakao. Pokud však v receptu použijete „tmavou“ (například špaldovou) mouku, cukroví bude mít přirozeně tmavší barvu i bez kakaa. Jako třeba tyto pohankové rohlíčky.

Po pěti letech pečení cukroví bez mléka a vajec jsem už postoupila na vyšší level, paradoxně právě díky dietě. Pečení cukroví beru jako výzvu nejen s ohledem na mléko a vejce. Už nechci mít o Vánocích na talíři jen spoustu cukru a bílé mouky. Recepty i suroviny, které jsem díky dietě poznala, zahrnu do své kuchyně nastálo, snad jen ghíčko jednou nahradím máslem.

Pohanková či kokosová mouka, kokosový cukr (můj největší objev během diety!), datle či rozinky místo cukru…to vše dělá cukroví nejen dobré, ale při jeho pojídání máte i skvělý pocit, že neděláte nic špatného pro své zdraví. A nad těmi talíři cukroví na návštěvách si aspoň můžete říct, že doma máte lepší! 🙂

Své zkušenosti s pečením cukroví, vyzkoušené recepty, jak na klasiku, tak i na zdravější varianty, jsem sepsala do kuchařky Vánoční cukroví bez mléka a vajec. Věřím, že spoustě z vás ušetří mnoho starostí v této krásné předvánoční době, a že díky kuchařce stejně jako já objevíte cukroví, které budete péci i poté, co se dieta stane minulostí!

Všem přeju moc krásný advent a ať se vám cukroví vydaří, ať už pečete jakékoliv! 

Chcete-li dále sledovat mé recepty na jídla bez mléka, vajec a dalších alergenů, zvu vás na své stránky Sto chutí eliminační diety na Facebooku. A pokud trápí vaše miminko ekzém a vy už držíte nebo se chystáte na eliminační dietu, zavítejte do skupinky Atopický ekzém a eliminační dieta, kde najdete spoustu dalších spřízněných duší, ale i mnoho rad, jak proti ekzému bojovat.

Jsem mámou dvou dětí, z nichž obě trpěly od narození atopickým ekzémem, podle lékařů nevyléčitelným a celoživotním. Děti se však uzdravily pouhou změnou stravy - eliminační dietou. Poté, co jsem viděla, jaký zázračný účinek tato dieta má, rozhodla jsem se ji propagovat. V současné době pomáhám s dietou maminkám kojených i nekojených dětí a píšu recepty, které jsou v souladu s dietou. Jsem autorkou ebooků Kompletní průvodce eliminační dietou., Vánoční cukroví bez mléka a vajec. a také Dezerty (zdarma). Více o mě si můžete přečíst v mém příběhu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.